Zwem Vereniging Zoetermeer

Voeding en zwemmen

Voeding: brandstof voor je motor
Heb je wel eens nagedacht hoe belangrijk voeding is?
Na een paar dagen stopt je lichaam ermee als je geen goede voeding krijgt. En net als met slechte brandstof voor een auto geldt dat je lichaam minder goed presteert als je slechte voeding naar binnen krijgt. Daarom is het heel belangrijk dat je gezond blijft eten.

Voeding en zwemmen
Waarom is goede voeding belangrijk?
Voeding geeft energie aan je lichaam om te kunnen bewegen. Je lichaam heeft een paar energiesystemen die bij het zwemmen allemaal gebruikt worden.

Er bestaan drie soorten voedingsstoffen, namelijk koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lichaam heeft alledrie in een goede balans nodig.
Op de website van voedingscentrum.nl staat de schijf van vijf vermeld en daar kun je jouw leeftijd en geslacht invullen en dan krijg je te zien wat je moet eten en drinken.
Eet gevarieerd!
Gevarieerd eten en drinken kun je doen door elke dag uit elk vak wat te nemen.

 Eten voor een zwemmer
Wat moet ik dagelijks eten?
Een zwemmer heeft veel koolhydraten nodig, omdat koolhydraten de snelste en meeste energie geven. Daarom moet je elke dag relatief veel koolhydraten binnen krijgen.

Maar wat zijn koolhydraten?
Voorbeelden van koolhydraten zijn:
(bruin) brood, graan en graanprodukten (cornflakes, havermout), aardappelen, rijst, peulvruchten, fruit en vruchtensappen, pasta’s, macaroni, bami met groente

En wat zijn vetten en eiwitten?
Voorbeelden van vetten zijn:
olie, boter, vlees, zuivelprodukten, vet, noten
Voorbeelden van eiwitten zijn:
kip, vis, zuivelprodukten, graan en graanprodukten, peulvruchten, noten

En hoe zit het dan met lekkernijen?
Lekkernijen zoals snoep, taart, frisdrank, chocolade, enz. leveren maar beperkt energie. Ze missen de nodige vitamines en mineralen. Dus laat deze lekkernijen zoveel mogelijk staan.

Eten bij wedstrijden

Wat moet ik eten voor een wedstrijd?
Je lichaam heeft tijd nodig om eten te verteren. Eet dus nooit vlak voor een wedstrijd. Bovendien zwemt het niet lekker met een volle maag. Eet ruim van tevoren een grote maaltijd en neem vooral geen snoep of andere zoetigheid vooraf.

Wat moet ik eten tijdens een wedstrijd?
Tijdens de wedstrijd eet je kleine hoeveelheden GEZOND voedsel, dus geen snoep en koekjes en ook geen (koolzuurhoudende) frisdranken.
Het beste is om een (halve) boterham te eten of een klein beetje fruit. Dat zorgt ervoor dat niet echt honger krijgt.

Wat moet ik eten na een wedstrijd?
Nadat je gezwommen hebt moet je weer energie aanvullen. Eet en drink weer gezond. Daarna mag je eventueel snoep nemen, maar niet teveel.

Samenvattend

  • Eet nooit veel voor een wedstrijd
  • Eet nooit vet voor een wedstrijd
  • Drink niet teveel voor een wedstrijd
  • Snoep nooit voor en tijdens een wedstrijd

 


Ogenblik a.u.b. ...